Puerto Iguazú

Trelew (és Punta Tombo)

Észak Patagónia: Comorodo Rivadavia-n át Trelew-ig
2004-03-19
Az éjszaka nagyrészét egész jól átaludtam a buszon. Reggel 7 óra magasságában kezdtem ébredezni a nappal együtt. 8 után futottunk be Chubut állam legdélebbi nagyvárosába, Comodoro Rivadavia-ba. Itt 1 óra pihenőt kapott a busz, így nekünk is le kellett szállni róla. Egy közeli pékségben beszereztem egy kis reggelit, majd vidáman teli pocakkal ültem vissza a még rám váró 5 órás útra.

Patagóniának ez a része, ami Rio Gallegostól egészen Puerto Madryn-ig (és lehet, hogy utána is csak oda nem megyek) tiszta Alföld. Hóttegyenes utak, néha 10 km-en keresztül nincs még egy pici kanyar sem és az egész vidék úgy néz ki mint egy bokorsivatag. Ide tényleg nagyon kevés csapadék jut állítólag, így bármekkora a föld, nehéz vele mit kezdeni eső nélkül.

Trelew-be du. 2 után értünk. Lonely Planet könyvem tanácsát követve azonnal az első helyen legolcsóbbnak megjelölt szálláshelyre mentem, ami a buszpályaudvar és a belváros között félúton elhelyezkedő Hotel Avenida. A megjelölt árakból ki lehetett következtetni, hogy nem lesz egy Hilton, de azért erre sem számítottam. Kórházhangulat, fekete fehér csempék, dohányszagú szobák. De 15 peso volt egyedül egy szobában, így maradtam.

A délután folyamán rövid kérdezősködés után lefoglaltam egy egész napos túrát, mely először Punta Tombo-n, majd a környék legtradicionálisabb walesi kisfalujában, Gaimanban tesz vizitet. Egyébként Chubut államnak ez a része tiszta wales-i, egyes helyeken még walesiül is beszélnek. A 19. század végefelé települt be egy nagyobb népcsoport Európából, s miután kellemesen összebarátkoztak a Tehueche indiánokkal, megalapítottak egy pár városkát. Az említett városok nem túl latinos hangzása ezzel a ténnyel magyarázható.

A nappal hátralévő részét sétálgatással töltöttem. Hát, őszintén szólva nem túl sok látnivaló van Trelew-ben sem de jobb hely volt mint amit vártam. Estefelé feléledt az egész városka, az emberek kimentek az utcára, végre egy kis életet lehetett látni. Délen, ahol 10 napot voltam este 8 után nem lehetett életet látni. A séta befejezéseként megváltottam másnapra a Bariloche-ba menő buszra a helyjegyemet. Ismét van újabb tervem. (Általában ugyanis ez útközben alakul. Előre csak 1-2 nap a biztos.)

A hotelben összeismerkedtem egy fiatal ausztrál sráccal, együtt elmentünk vacsorázni és bepusziltunk egy jófajta helyi üveg vörösborocskát. Nagyon elszoktam már az alkoholtól mert ettől a kevéskétől is beszédültem. Vacsi után este 11-től éjjel 2-ig pedig 1,5 hét után először frissítettem a weboldalamat. Oh yeah. Amikor ez megtörténik mindig olyan nyugalom vesz rajtam erőt. :)

Alvás fél 3.

Egész napos túra: Punta Tombo, Trelew, Gaiman
2004-03-20
Reggel 9 körül keltem mert 10-re jött értem a kisbusz. Egy közeli pékségben - még meleg - medialuna-kat vettem reggelire, plusz egy kis joghurtot. Annyira jók ezek a medialuna-k, nagyon fogom hiányolni őket. Gyorsan összepakoltam a cuccaimat, majd a hotel recepcióján hagytam a nagy hátizsákomat. Pontban 10-kor megérkezett a túrabusz, elindult a napi program.

Első állomásunk tehát Punta Tombo volt. Ez egy Trelew-tól 110 km-re délre található rövid tengerparti szakasz egy kiugró földnyelvecskével, ahol a világ - Antarktisz után a második - legnagyobb magelláni pingvinkolóniája található. Évente több mint egymillió pingvin jön Punta Tombóra augusztustól egészen áprilisig, majd a tél közeledtével elhúznak melegebb éghajlatra Brazíliába, állítólag Rio de Janeiro állam környékére. Megérkezés után azonnal belefutottam a német mikrobuszos barátaimba. Mondtam is nekik, hogy szerintem ne is beszéljünk meg semmit a jövőben, úgyis tutira megtaláljuk egymást. :)

A punta tomboi "pingvintanya" a Trelew környéki egyik legfontosabb turistaattrakció és mivel már hosszú évek óta napi több ezer turista látogat el ide, a pingvinek teljesen megszokták az emberi jelenlétet. Kb. 10 cm-re meg lehet őket közelíteni. Az egyetlen amire figyelni kell, hogy ha elkezdik forgatni a kis fejüket jobbra balra miközben téged bámulnak, akkor keresik azt a pontot, ahol beléd csíphetnek. Erre én nem figyeltem oda eléggé, mert sajnos az egyik pingvinnel készített "közös" kép elcsattanása után belémcsípett a kis hamis. Össz-vissz kb. 1 órát sétálgattunk Punta Tombón majd továbbindultunk a Trelew-tól 17km-re nyugatra található Gaiman-ba. Ez újabb 2 órás zötykölődést jelentett frankó kis murvaúton, amit nagyrészt végigaludtam.

Gaimanba 3 körül értünk. A tradícióin kívül még arról nevezetes ez az 5000-es lélekszámú település. hogy hasonlóan működik mint egy izraeli kibuc. Az ennivaló nagyrészét saját maguk termelik ki, ami azért is csoda, mert Gaiman legalább annyira csapadékszegény hely, mint az összes többi városka errefelé. Elvezettek egy-két folyót, hogy legyen vizük, s azt olyan jól használják, hogy egy komplett kis saját gazdaságot építettek fel ennek segítségével. Gaimanban az egyetlen dolog amit meglátogattunk az egy speckó walesi teaház volt, ami állítólag világhírű, még Lady Di is járt itt többször, meg a közelmúltban George W. Bush. A tea nem volt akkora nagy stenk de olyan finom kis sütiket hoztak mellé, hogy azért tutira megérte még a 17 pesót is, amibe került. Pedig az itt nagyon drága. Kb. 1 órán keresztül uzsizgattunk itt, majd visszaindultunk Trelewbe. A napi utolsó program a patagóniaszerte ismert trelew-i MEF (Museo Paleontologico Edigio Feruglio) volt, ami egy földtörténeti múzeum a patagóniai növény- és állatvilágról. Ugyan az idegenvezető spanyolul magyarázta el az egyes földtörténeti korok legfontosabb tudnivalóit, a lényegét értettem annak amit mondott.

A túra este 6 után ért véget, s bár egy kicsit túlköltekeztem magam erre a napra (65 pesó a napi túra+ 15 pesó park beugró + 17 pesó teaház + 8 múzeumbeugró), mégis örültem annak amit láttam és tanultam aznap. Stenk volt. :) A nap hátralévő részét nyugival, internetezéssel és vacsora vásárlással töltöttem. (Eran írt Bariloche-ból és megadta a hostel nevét, ahol megszálltak.) 9 körül felvettem a hátizsákomat, majd kiballagtam a buszállomásra. Bariloche-ba az éjszakai busz 22.15-kor indult. Ismét irány az Andok!!!

Folytatás: Bariloche (2004.03.21. - 03.25.)

Home  - Napló  - Argentína  - Trelew