Puerto Viejo

San José

Fél napos buszozás San Joséba, Costa Rica fővárosába
2004-08-07
Reggel nagyon korán felébredtem, mert a mosonők korán kelnek. Vagyis a nap korán kel Costa Ricában, inkább azért. Ezt egyszerűen nem értem. Közép-Amerikában nem divat a téli-nyári időátállítás, itt egész évben ugyanaz az idő. Ez persze nem annyira meglepő, mivel közelebb vagyunk itt az Egyenlítőhöz mint pl. otthon, így az óraátállítással nem nyerne sokat az ember. Viszont azt nem értem, hogy miért nem úgy lövik be az időt, hogy ne reggel 5-kor keljen a nap, hanem mondjuk 6-kor és ne 6-kor sötétedjen, hanem 7-kor. Szóval azt akarom mondani, hogy Costa Ricának ugyanabban az időzónában kéne lennie, mint Panamának. Na jól van, nem morgolódom ezen tovább de az igazság, hogy nem alszom jól tök világosban és Puerto Viejoban nem volt szerencsém a szállással. (Abban a tekintetben, hogy nem volt se sötétítő, se függöny az ablakokon. Nem is beszélve a sötétítőfüggyönyről.) Szóval korán felkeltem és még mindig fájt a hátam. Kb. 9-is lustiztam, amikor is összepakoltam, elmentem reggelizni egyet, majd 10.30-kor kicsekkoltam és elsétáltam a buszmegállóba, ahonnan 11-kor ment egy busz San Joséba.

A P.Viejo - San José út hosszú idők óta az első olyan buszutam volt, mely alkalommal az utasok 80%-a gringó, azaz turista volt. Szinte nem is voltak helyiek a járaton. A közel 4 órás úton csak Cahuitában és Puerto Limonban álltunk meg egy kicsivel hosszabb időre, egyébként meg végig mentünk rendületlenül. Érkezés előtt kb. 3/4 órával kezdtünk el felmászni az országot kettéválasztó Cordillera de Talamanca hegyláncai mögött fekvő völgybe, ahol is a főváros fekszik. Dél-Amerika után egy ilyen 4 órás "kirándulás" már kismiskának tűnik, csak a székek közötti távolság is kisebb hogy a fene enné meg, így egyre jobban kell nyomorognom nekem is. Egy ideig egy mellettem ülő svájci francia lánnyal dumcsiztam, majd zenehallgatással tölöttem el az időt.

Du. 3 óra körül értünk be San Joséba. A város már első látásra sem volt túlzottam impozáns, persze azt is mondhatnám, hogy ronda volt. Jellegtelen házak és utcák és az útikönyv szerint látnivaló is alig van itt. Nem is maradok sokáig, csak 1 éjszakát. A buszpályaudvartól 3-4 tömbnyire volt egy Hostel Pangea nevű hely, melyet már mások is ajánlottak, így nem is válogattam a szállások közül, hanem azonnal oda mentem. 9 dollárért kaptam is egy ágyat egy 4 ágyas szobában, s az árban van reggeli is meg ingyenes korlátlan internethasználat. Lecuccolás után azonnal elmentem keresni egy bankot (és jó sok időmbe telt mire találtam egy Cirrus kártyával működőt), majd bedobtam egy frankó kis kínait. San José belvárosa eszméletlenül jellegtelen, talán a színház és 1-2 régebbi épület dobja fel a városképet egy kicsit. Nincs nagyváros érzésed az utcákon sétálgatva, csak onnan látszik, hogy mégiscsak a fővárosban van az ember, hogy minden második sarkon van egy bank, na és persze amerikai gyorséttermek tömkelege McDonald's-tól Kentucky Fried Chicken-ig. Állítólag van 1-2 érdekesebb múzeum a városban, ezek közül viszont ami érdekel, olyat már láttam. Magyarul továbbállok, mihelyt lehet. Csak még azt nem tudtam ekkor, hogy hova megyek tovább...

Kaja után visszamentem a Hostelbe, majd interneteztem egy pár órát weboldalfrissítéssel fűszerezve. Este pedig tévéztem egyet a társalgóban, vacsiztam egyet egy közeli krimóban, majd 11 magasságában elpilledtem. Egész este azon törtem a fejem, hogy vajon mi legyen a következő állomás és akárhogy próbálkoztam a megfejtéssel, nem akart összeállni a képlet. Ebből következően egy kicsit nyugtalan voltam, amikor elaludtam. Szerencsére a hátfájásom szép lassan elkezdett alábbhagyni, ami azért jó hír volt.

Nyugis délelőtt San Joséban, majd délután tovább Monteverde-be
2004-08-08
Éjszaka nagyon sokszor felébredtem, mert 1. a szobatársaim hajnalban értek haza, 2. az ágy elég ramaty volt. Aztán persze 5-kor jött a napkelte és az Karib-tengeren olyannyira hiányolt Nap ez alkalommal kristálytiszta égbolttal egyetemben ragyogott (bele a szemembe is). Nem is bírtam sokáig nyűglődni, így 7-kor kikászálódtam az ágyból. A kontinentális reggeli 8.30-ra készült el, addig interneteztem szokás szerint. Reggeli után leadtam a koszos cuccaimat mosásra, majd beeültem a társalgóba és megnéztem a "Sweet Home Alabama" c. filmet a HBO-n.

Még a szennyes leadása közben kitaláltam, hogy a buszmenetrend kedvező volta miatt Monteverdébe fogok továbbmenni, mert a Csendes-óceánhoz csak este 6-kor megy a busz (már ahová menni akarok), az Arenal Vulkánhoz (ami még egy másik alternatíva lett volna), meg csak reggel mennek buszok, szóval az is lepattant. Monteverdebe viszont du. 2.30-kor volt egy falujáró busz, ezért döntöttem e mellett. 12-re el is készült a mosás és visszakaptam a cuccaimat tisztán. Ezek után kicsekkoltam és a hátizsákomat hátrahagyva még elmentem sétálni egyet a belvárosban. Első lépésben bepusziltam egy fél csirkét egy étteremben, majd csináltam 1-2 fényképet a jellegtelen belvárosról. Fél 2-re aztán visszamentem a hostelbe és kitaxiztam a buszpályudvarra.

Az ez alkalommal is turistákkal teli busz pontban fél 3-kor gördült ki a buszpályaudvarról. Az első 3 órában végig a főúton mentünk, viszont az utolsó 1,5 óra maga volt a szenvedés. Egyrészt eddigre már elfáradtam az oldalvást való üléstől (ugyanis normálisan egyszerűen nem fértem el már megint), másrészt az út is pocsék volt, végig rázós, gödrökkel teli földút. Volt egy negyed órás pihenőnk is egy helyen de ez sem sokat segített. A busz rengetegszer megállt újabb utasokat felvenni, így 3 óra után már dugig volt a középső folyosó is, s már ott is alig bírtam begyömöszölni a lábaimat két álló utas közé. Szevasz. Az egyetlen dolog ami ismét meseszépre sikeredett, az a naplemente. Egyre magasabbra jutva a kilátás is sokkal pazarabb volt és egy idő után már a Csendes-óceánt is lehetett látni a hegyoldalból, ahol az út vezetett. A nap a felhőket bíborvörösre festve nyugodott le, s a felhőkről a Földre tükröződő vöröses fény az egész tájat bevilágította. A kellemetlen utazás eme természeti csodának köszönhetően a végén nagyon vidámra fordult, s energiával és mosolygással érkeztem meg Monteverdebe, azon belül is Santa Elena falucskába. A buszról leszállva azonnal megtalált egy-két hostelügynök, s az egyik srác ajánlatát el is fogadtam azon nyomban, mivel az általa kínált hostel 5 dollár / éjszaka volt, ráadásul az utca túloldalán. Mivel egyedül voltam, így egy egy ágyas szobát kaptam ennyi pénzért, ami külön stenk volt.

Lecuccolás után felvilágosított a srác, hogy mit érdemes a környéken megnézni, így - mivel a hostel túraszervező irodaként is működött - egy fél órával az érkezésem után már az összes következő napi túrát lefoglalva üldögéltem a szállóval egybeépült étteremben a vacsorámra várva. Bámulatos gyorsasággal ment a szervezés, szinte hihetetlen volt, hogy este 8-ra már minden el volt intézve. Vacsi közben leült mellém 3 srác - két portugál és egy argentin - akikkel már Bocas-ban és Puerto Viejoban is összefutottam egy párszor, bár soha nem beszélgettünk. Ez alkalommal igen, aminek az lett az eredménye, hogy 10-kor már egy bárban söröztünk. Nagyon kellemesen átbeszélgettük az estét, majd 11 magasságában győzött a fáradtság és beszippantott az ágy.